کد مطلب:39027
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
در آية مباهله ... أنفسنا و أنفسكم... اگر كسي بگويد: علي7 جان پيامبر6 است، أنفسنا گفته، خوب بعد هم أنفسكم آمده كه خطاب به مسيحيان است، اين چه فضيلتي است، در پاسخ چه بگوييم؟
أنفسنا به اعتبار متعلَّق كه وجود مقدس پيامبر گرامي اسلام9 است، ارزش مييابد; يعني كسي كه به منزلة جان پيامبر9 است، ولي اگر متعلّق ابليس باشد، يعني گفته شود كسي كه به منزلة جان ابليس است، آيا اين فرق نميكند؟ آيه خطاب ميكند كه پيامبر9 به آنها بگو شما عزيزانتان را بياوريد و من هم عزيزان خود را; شما فرزندان و زنان و آنان كه نزدتان بسيار عزيزند بياوريد، ما نيز اين گونه كسان را با خود همراه ميكنيم; بنابراين، بزرگي استنباط شده از أنفسنا به اعتبار پيامبر9است و آن را نبايد با أنفسكم كه به اعتبار ضمير كم به مخاطبان گمراه باز ميگردد، مقايسه كرد.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 22، ص 578 ـ 590، دار الكتب الاسلاميه، چ سي و چهارم، 1379 ش / تفسير الميزان، محمدحسين طباطبايي، ترجمة سيدمحمد باقر موسوي همداني، ج 3، ص 350 ـ 385، دفتر انتشارات اسلامي.)
تعبير نفس براي اميرالمؤمنين7 تنها منحصر در آيه مباهله نيست; در روايات نيز مانند اين تعبير به كار رفته است كه گويي پيامبر9 بدون علي7 حيات ندارد. ابن عباس از رسول خدا9 روايت كرده است: عليٌ منّي كرأسي من بدني;(بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 38، ص 327.) علي نسبت به من مانند نسبت سر من به بدن من است. و بالاتر از اين در روايتي آمده است: علي نفسي و انا نفسه كه در واقع تأكيدي بر معناي آيه نيز ميباشد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.